Her ses en visualisering af byggeriet. Det dobbeltkrumme bakkedæk fungerer som promenademulighed for offentligheden, og under dette ses den såkaldte markedsplads, hvor der etableres forskellige former for detailhandel.
Visualisering: KVANT-1Synlig beton er i høj grad mantraet for det byggeri, der så småt er ved at skyde op af jorden på havnefronten i Aarhus midtby. Helt præcis lige midt i den trekant, hvor Bernhard Jensens Boulevard møder Kystvejen. Byggeriet er blevet navngivet Hængslet, det er tegnet af arkitekt Dorthe Mandrup og vil nærmest få en funktion som en slags byport til Aarhus Ø. Opført på et fundament af søjler, der hviler på et buet dæk, hæver det sig fem etager i vejret og vil således blive et synligt pejlemærke.
Bygherre er AAA United, som er en del af Bestseller-koncernen, og det nye byggeri opføres vis-á-vis koncernens kontor i Aarhus på Inge Lehmanns Gade. Man må formode, det vil skabe megen glæde hos bygherre at være nabo til det, for der er i sandhed tale om et ikke blot smukt, men også et imponerende byggeri. Samtidig er det et byggeri, der stiller store krav i udførelsesfasen. Det kan entrepriseleder og ingeniør Tobias Fiirgaard fra EMR Murer & Entreprenør tale med om.
Hængslet er placeret på havnefronten med havn på den ene side og kanal på den anden side. Alle søjler, trappekerner samt bakkedæk byder på synlig beton, og især etagedækket over markedshallen er visuelt interessant, da der er blandet granitsten i betonen.
Foto: KVANT-1”Byggeriet er tegnet af en meget visionær arkitekt, og man kan vel samtidig godt tillade sig at kalde bygherre for visionær. Men det er også et byggeri, hvor jeg i det daglige er nødt til at spare med en række samarbejdspartnere for at sikre mig, at det rent faktisk lader sig realisere. Det vil sige både med Rambøll, der er bygherrerådgiver og ingeniører, vores betonleverandør UNICON samt leverandører af armering, forme og forskalling,” siger Tobias Fiirgaard.
Det er planen, at byggeriet skal stå færdigt i løbet af 2027, men der er næppe nogen tvivl om, at det er de indledende faser og ikke mindst kælder- samt stueplan, der umiddelbart markerer sig som de mest udfordrende rent betonmæssigt. I bunden af byggeriet etableres en parkeringskælder samt lager og i stueplan et såkaldt bakkedæk, der ikke blot krummer i én men i to retninger. Det har virkelig givet Tobias Fiirgaard og hans kolleger noget at tænke over.
Hovedentreprenør på første etape var 5E Byg, en opgave, der på etape 2 er overtaget af Arpe Kjeldsholm, mens Rambøll er ingeniør. EMR Murer & Entreprenør udfører etablering af kælder fra niveau +2 til 0, i alt 6.000 kvadratmeter, samt betonarbejde og jordarbejde i forhold til fundamenter samt pælekapningsarbejde. Her et kig ind i det 11 meter høje trappetårn.
Foto: Tobias Fiirgaard”Vi har skabt en støbeform, der er sammensat af ikke mindre end 1.480 specialdesignede kasser, der er med til at skabe effekten og rundt i kanten har vi mere end 80 forskellige U-bøjler,” forklarer Tobias Fiirgaard. Under bakkedækket etableres der ud over nedkørsel til p-kælder og område for varelevering endvidere detailhandel med forskellige butikker. Selve bakkedækket kommer til at fungere som offentligt område, hvor man kan spadsere en tur og nyde udsigten over havnen.
”Dernæst følger fire etager med kontorer, og på toppen, altså i plan 5, etableres en restaurant. Som nævnt er det vigtigt, at så megen beton som muligt er synlig i markante designelementer i bygningen såsom f.eks. loftet i markedshallen og søjlerne på kontoretagerne. Når man f.eks. går i denne og kigger op ad, vil man se den rå etageadskillelse, hvor vi har blandet granitskærver i betonen med henblik på at skabe et marmorlignende mønster og dermed en flot, visuel effekt,” forklarer Tobias Fiirgaard.
Her ses byggeriet inden etablering af bakkedækket. Forrest ses nedkørsel til p-kælder samt konturerne af det runde trappetårn, der fører fra kælderen og op til bakkedækket.
Foto: Tobias FiirgaardSamtidig har man ved synlige betonoverflader undgået flyveaske, der ifølge entrepriselederen godt kan være med til at gøre armeringen synlig, så den kan anes i konturform gennem betonen. Per Aarsleff A/S har haft ansvaret for pælearbejdet, mens EMR har haft ansvaret for fundamentarbejdet, og man fra niveau -2 har arbejdet sig op gennem kælderen mod niveau 0. Det har blandt andet indbefattet in situ støbning af trappekerner samt de inderliggende vægge langs rampeanlægget og altså bakkedæk.
”Ud over det dobbeltkrumme bakkedæk er byggeriet interessant ved det faktum, at det på bakkedækket udelukkende stabiliseres af de støbte søjler og en enkelt væg i bygningens sydlige ende. Søjlerne er en del af bygningens visuelle blikfang, men op gennem kontoretagerne støbes derudover to stabiliserende kerner. Kontoretage 1 udgør derved en overgang mellem de stabiliserende systemer,” siger Tobias Fiirgaard videre. Det er dog ikke kun bakkedækket, der har været en udfordring.
Bakkedækket er næsten færdigt, og samtidig er de søjler, der skal bære de fire kontoretager samt restaurantetagen ved at tage form. I byggeriet tænker man meget i at være så klimavenlig som mulig, og derfor anvendes den CO2-reducerede FUTURECEM-cement, hvor det er muligt.
Foto: Tobias FiirgaardDet samme har et 11-meter-højt trappetårn, der rejser sig fra kælderniveau og op til bakkedækket. Det er støbt in situ uden klamshuller, og det har taget måneder at skabe selve støbeformen. Senere skal der støbes en cocoon formet betonkerne med en in situ støbt spiraltrappe på bakkedækket. Den skal gå fra 1. sal og videre op gennem etagerne, også en opgave, der kommer til at gøre brug af høj, faglig kunnen. Ifølge Tobias Fiirgaard er det nemlig et byggeri, der ikke kan lade sig gøre uden de rette faglige kompetencer.
”Det kræver meget dygtige betonfolk, der virkelig kan deres kram. Ellers kan det ikke lade sig gøre at realisere byggeriet. Lige i øjeblikket bruger jeg rigtig mange timer om ugen på det her projekt- Men grundlæggende ser jeg ikke udfordringer eller problemer - jeg ser muligheder og løsninger. En gang imellem skal der dog virkelig tænkes ud af boksen for, at vi kan sikre, at såvel arkitektens som bygherres ambitioner opfyldes,” slutter Tobias Fiirgaard.