29.06.22 Nyheder

Verdens vildeste brobyggere har slået til igen

I år var Kanalbyen i Fredericia ramme om det, der fremadrettet bliver til et årligt event, som skal være med til at tiltrække nye talenter til et fag, Danmark altid har været førende i, nemlig kunsten at bygge broer.

(Foto: Claus Fisker)

Ifølge Vejdirektoratet findes der mange små og store broer samt tunneler, der alle indgår i det danske vejnet. I alt er der tale om cirka 2.500, hvor Vejdirektoratet står for vedligeholdelsen. Rigtig mange af disse er udført i beton, et materiale der med eksempelvis Storebæltsbroen og Øresundsbroen som ypperlige repræsentanter på brosiden på bedste vis dokumenterer dansk bro- og betonekspertise.

Men mange andre broer rejser sig majestætisk mod himmelen, og fællesnævneren for dem alle er, at de har sat Danmark på verdenskortet som førende inden for såvel arkitektur som konstruktion og udførelse. Faktisk er dansk broteknologi blevet en solid eksportvare, der er med til at løfte interessen for ikke bare ét, men mange typer af håndværk, der skal arbejde sammen.

EVENT MED TVÆRFAGLIGT FOKUS

Netop det tværfaglige samarbejde er et af de væsentlige fundamenter for projektet Verdens Vildeste Brobyggere, der den 10. juni fandt sted i det jyske. Det var anden gang, eventet blev holdt, og denne gang var det Kanalbyen i Fredericia, der dannede ramme om en hel dag, hvor tre hold af 10 lærlinge og studerende efter måneders forberedelse i løbet af syv timer skulle bygge en buebro, en hængebro og en gitterbro over de 15 meter brede kanaler.

Dagen igennem kæmpede deltagerne bravt for at nå i mål med deres broer. Tidspresset var stort, og da konkurrencen nærmede sig sin afslutning, valgte alle holdene derfor at ofre nogle point for at “købe” sig til en ekstra time at bygge i. Der blev løbet, boret og svejset til sidste sekund, mens et vedholdende og begejstret publikum heppede på sidelinjen.

”Vores broer er noget, de fleste kan tale med om, og som de fleste har en mening om”, siger Michael Jeppesen, der er direktør i sekretariatet for Verdens Vildeste Brobyggere. Han glæder sig over, at mellem 5.000 og 7.000 mennesker gæstede eventet. (Foto: Claus Fisker)

PUBLIKUMSSUCCESS I FREDERICIA

”Jeg vil skyde på, der i løbet af de syv timer, konkurrencen varede, var mellem 5.000 og 7.000 besøgende. Det synes jeg er flot, og det dokumenterer med al tydelighed, at brobygning er noget, der fascinerer danskerne. Vores broer er noget, de fleste kan tale med om, og som de fleste har en mening om”, siger Michael Jeppesen, der er direktør i sekretariatet for Verdens Vildeste Brobyggere.

I det daglige er han ligeledes direktør i det kreative bureau Mu.st, hvor ideen til Verdens Vildeste Brobyggere oprindelig blev initieret - netop ud fra en stor interesse for, hvad det er muligt for unge, der er i gang med en håndværksmæssig eller erhvervsuddannelse, at skabe i samarbejdets ånd. Han føjer til, at fascinationens element yderligere er med til at fange de unges interesse.

PROJEKTET AFSPEJLER VIRKELIGHEDEN

”Det at bygge en rigtig bro svarer til at opføre en konstruktion, der i alle henseender er ekstravagant i ordets bedste betydning. Derfor er det også noget, der fanger de unge, uanset hvilken faggruppe, de kommer fra”, siger Michael Jeppesen videre. Det samarbejde, der finder sted, mens Verdens Vildeste Brobyggere afvikles, afspejler således virkeligheden, den dag, de unge er færdige med deres uddannelse.

Ifølge Michael Jeppesen handler det om at tænde en gnist i de unge, hvilket klart afspejles i interessen for at være med. Men også rundt omkring i landet udvises der interesse fra en række forskellige kommuner, som gerne vil lægge by til. Første event fandt sted i København i 2021, og næste event finder således sted i Ålborg i 2023. Det er noget, der glæder arkitekt og partner Jesper B. Henriksen fra arkitektfirmaet Dissing+Weitling.

Arkitektfirmaet Dissing+Weitling har været partner i Verdens Vildeste Brobyggere lige siden det startede, og arkitekt Jesper B. Henriksen ser med stolthed tilbage på et perfekt afviklet arrangement i Kanalbyen i Fredericia. (Foto: Claus Fisker)

KIGGER ALLEREDE FREM MOD 2023

”Vi har været partner i projektet lige siden starten og ser allerede frem mod næste år. Projektet skulle lige løbes i gang, men har nu fundet sin form og er blevet modent, ligesom det glæder mig, at vi i år også har fået de arkitektstuderende med”, fortæller Jesper B. Henriksen. Han føjer til, at rammerne i Fredericia Kanalby efter hans mening var helt perfekte, og Fredericia Kommune har således også været partner.

For fuldstændighedens skyld skal nævnes, at Dissing+Weitling ikke er nogen novice, når det gælder brobygning. Således har man eksempelvis været arkitekt på Storebæltsbroen, ligesom man er det på den nye Storstrømsbro samt en lang række projekter verden over. Blandt andre Kangaroo Point Green Brisbane samt Hisingsbron i Göteborg i Sverige, Hålogaland i Narvik i Norge og ShenZhong forbindelsen i Kina.

”Verdens Vildeste Brobyggere er for os en unik mulighed for at nå bredt ud med såvel det konstruktionsmæssige budskab som budskabet om, at beton er grundstammen i den danske infrastruktur”, siger Dorthe Mathiesen fra Dansk Beton. (Foto: DI)

BETON ER FREMTIDENS FUNDAMENT

Det er meget synlige projekter, og netop synligheden i brobyggeri fascinerer Dorthe Mathiesen, der er chef for Dansk Beton. Hun fortæller, at når man støtter op omkring et projekt som Verdens Vildeste Brobyggere, er det blandt andet fordi, det er et meget målrettet event, der er med til at skabe interesse for og opmærksomhed omkring det at konstruere markante elementer i vores infrastruktur.

”Det er for os en helt unik mulighed for at nå meget bredt ud med såvel det konstruktionsmæssige budskab som budskabet om, at beton er grundstammen i den danske infrastruktur, de danske broer og vores byggede miljø. Med beton er det kun fantasien der sætter grænsen for anvendelsesmulighederne og vi glæder os til at se, hvad de unge deltagere i Verdens Vildeste Brobyggere finder på i fremtiden”, siger Dorthe Mathiesen.

Kanalbyen i Fredericia dannede ramme om en hel dag, hvor tre hold af 10 lærlinge og studerende i løbet af syv timer skulle bygge henholdsvis en buebro, en hængebro og en gitterbro over de 15 meter brede kanaler. (Foto: Claus Fisker)

Kanalbyen i Fredericia dannede ramme om en hel dag, hvor tre hold af 10 lærlinge og studerende i løbet af syv timer skulle bygge henholdsvis en buebro, en hængebro og en gitterbro over de 15 meter brede kanaler. (Foto: Claus Fisker)

Kanalbyen i Fredericia dannede ramme om en hel dag, hvor tre hold af 10 lærlinge og studerende i løbet af syv timer skulle bygge henholdsvis en buebro, en hængebro og en gitterbro over de 15 meter brede kanaler. (Foto: Claus Fisker)

En hyldest til vores broer

Verdens Vildeste Brobyggere er Danmarks første brobygningskonkurrence, hvor 30 unge lærlinge og studerende dyster om at bygge spektakulære broer på tid. Det er en hyldest til et fag, som Danmark altid har været førende i, nemlig kunsten at bygge broer. Det årlige event fejrer de faglærte, de erhvervsuddannede, håndværkerne, arkitekterne og ingeniørerne, der hver dag er med til at sætte vilde broer i verden. I 2021 blev Verdens Vildeste Brobyggere stiftet som non-profit forening. Foreningens formål er gennem samarbejde med blandt andre uddannelsesinstitutioner, kommuner, virksomheder og organisationer at skabe opmærksomhed omkring de danske erhvervsuddannelser, herunder navnlig håndværksuddannelserne. Verdens Vildeste Brobyggere er åben for anlægsstruktører, tømrere, bygningskonstruktører, murere, smede, elektrikere, mekanikere, chauffører, bygningskonstruktører, arkitekter og broingeniører. Projektet støttes af en lang række partnere, sponsorer og fonde.

Der blev gået til den i løbet af de 7 timer Verdens Vildeste Brobyggere knoklede med deres projekter. Tidspresset var stort, og da konkurrencen nærmede sig sin afslutning, valgte alle holdene at ofre nogle point for at “købe” sig til en ekstra time at bygge i. (Foto: Claus Fisker)

Der blev gået til den i løbet af de 7 timer Verdens Vildeste Brobyggere knoklede med deres projekter. Tidspresset var stort, og da konkurrencen nærmede sig sin afslutning, valgte alle holdene at ofre nogle point for at “købe” sig til en ekstra time at bygge i. (Foto: Claus Fisker)

Der blev gået til den i løbet af de 7 timer Verdens Vildeste Brobyggere knoklede med deres projekter. Tidspresset var stort, og da konkurrencen nærmede sig sin afslutning, valgte alle holdene at ofre nogle point for at “købe” sig til en ekstra time at bygge i. (Foto: Claus Fisker)

Svær opgave for dommer-panelet

Ved Verdens Vildeste Brobyggere i 2021 indgik beton kun som element i én af broerne. I år var det imidlertid et krav, at såvel stål som træ og beton skulle indgå i alle tre konstruktioner. Det skete som landfæste i beton, der blev støbt på Betonens Dag i maj. Årets vinderbro blev en gitterbro, som blev udført af lærlinge og studerende fra Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, Effving Enterprise, Bruun Byg, Kjærs Tømrer og Snedker ApS, CG Jensen A/S, Emil Nielsen Smedeværksted, ELCON, DTU - Technical University of Denmark, Aalborg Universitet, EUC Lillebælt og BMS A/S. Dommerpanelet var på en svær opgave, da de tre meget forskellige broer skulle vurderes. I sidste ende blev det kombinationen af det arkitektoniske udtryk, som dommerne kaldte for en dekonstrueret udgave af en gitterbro, og håndværkets udførelse og kvalitet, der sikrede Hold Gitterbro sejren. Med til sejren hører en pengepræmie på 50.000 kr. doneret af Otto Bruuns Fond.

Hold Gitterbro var naturligvis lykkelige over sejren i 2022 udgaven af Verdens Vildeste Brobyggere. Der blev festet og skålet i champagne til den store guldmedalje, da måneders forarbejde og planlægning blev belønnet. (Foto: Claus Fisker)

Hold Gitterbro var naturligvis lykkelige over sejren i 2022 udgaven af Verdens Vildeste Brobyggere. Der blev festet og skålet i champagne til den store guldmedalje, da måneders forarbejde og planlægning blev belønnet. (Foto: Claus Fisker)

Hold Gitterbro var naturligvis lykkelige over sejren i 2022 udgaven af Verdens Vildeste Brobyggere. Der blev festet og skålet i champagne til den store guldmedalje, da måneders forarbejde og planlægning blev belønnet. (Foto: Claus Fisker)

Skrevet af:

Henrik Malmgreen

Relateret indhold